PM-sällskapets årsmöte den 8 juli 2010

Vi var ett 20-tal som hade samlats hos Ekmans på Molingården i Tjäll den 8 juli. En traditionsfylld plats att ha årsmöte på. Solen glittrade i kristallkronan i salen som är prydd med målningar av Pelle Molin. På gården står fortfarande det timrade hus kvar där Pelle föddes på dagen 146 år tidigare. Ordföranden i Sällskapet Cecilia Jakobsson berättade om stort och smått som hänt under det gångna verksamhetsåret: till exempel att det bara tre år gamla Sällskapet nu har 75 medlemmar. Vi fick också veta att tio företag i trakten har bidragit med grundplåten till det ”Pelle Molin-pris”, som ännu inte har delats ut för första gången.

Personval: Efter avgående Bo G Hall, Stockholm, utsågs Olle Grundberg, Härnösand, till ersättare i styrelsen; ersättare är också Anita Berglund och Nils-Erik Humlesjö, bägge Näsåker. Ordinarie styrelseledamöter är Johan Ekman, Tjäll, Björn Nässén, Göteborg, Mariann Hedman, Sollefteå och Isabella Josefsson, Härnösand. Funktionärer: avgående revisorn och valberedaren Kåre Andréasson ersattes av Lilian Torkelsson, Sollefteå. Tore Fors, Sollefteå, lämnade över sitt valberedaruppdrag till Eva Engblom i Multrå, men han kvarstår som andre revisor.

Efter årsmötesförhandlingarna fick vi lyssna till ”Talet vid stenen” med Liv Ekerwald från Matskrået i Jämtland, och hos Fagerströms serverades fika – som vanligt.

Älven låg spegelblank nedanför.

Av Isabella Josefsson

2 svar på ”PM-sällskapets årsmöte den 8 juli 2010”

1. Tänk vad Pelle Molin-sällskapet kan hinna prestera till 150-årsminnet om fyra år för att hedra och återupprätta denne man, med tanke på allt påtagligt och konkret som sällskapet hunnit åstadkomma under de gångna tre åren!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.